De cursus tijden worden bepaald tijdens de intake. Cursustijden zijn afhankelijk van het niveau van de deelnemers en worden bepaald na aanleiding van de protocollen van het bedrijf. In onze cursus 'Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag' gebruiken we agressiereductietechnieken die gebaseerd zijn op het principe van 'gedrag beïnvloedt gedrag'. We besteden ook aandacht aan het herkennen van agressie en het beheersen van jezelf tijdens de cursus.
Tijdens deze cursus maken we gebruik van een trainingsacteur om leersituaties te simuleren in de vorm van rollenspellen, zodat kennis en vaardigheden worden overgedragen. Je krijgt de kans om gespreksvaardigheden te oefenen en te leren hoe je gedrag kunt beïnvloeden en gedragsverandering kunt bevorderen. Op die manier leer je hoe je agressief gedrag kunt ombuigen naar een positieve situatie, terwijl je professioneel blijft ten opzichte van de klant. Onjuist handelen bij ongewenst gedrag kan namelijk ernstige schade toebrengen aan de relatie met de klant, met name in beroepen met veel klantcontact. Het is daarom essentieel dat medewerkers weten hoe ze met dergelijk gedrag moeten omgaan.
De lesdag van de cursus omvat de volgende onderdelen:
- Zelfcontrole: hoe kun je primair gedrag omzetten in professioneel gedrag?
- Verschillende vormen van agressie en passende interventies
- Gedragscarrousel: herkennen en beïnvloeden van ongewenst gedrag
Als je de cursus 'Omgaan met ongewenst gedrag' succesvol afrondt, ontvang je een certificaat.