Een calamiteit of crisis brengt het management, de directie of het bestuur van een organisatie vaak in een onvoorbereide situatie. De onderlinge samenwerking wordt op de proef gesteld; de vertrouwde omgeving maakt plaats voor een vreemde, vijandige wereld.
Om adequaat en effectief te kunnen handelen tijdens een crisis, zijn specifieke vaardigheden vereist. Alle besluitvorming vindt plaats onder grote druk; snelheid en vastberadenheid zijn noodzakelijk om de gevolgen te beperken. Tegelijkertijd moeten mogelijke tegenstrijdige belangen en conflicterende signalen met betrekking tot zowel externe als interne factoren worden afgewogen.
Alleen door regelmatige training kan het Crisis Management Team zich voorbereiden op de zware taak die gepaard gaat met het crisisbeheersingsproces.
Door deel te nemen aan de crisismanagement simulatie leer je om om te gaan met een overvloed aan informatie, de verschillende stadia van een crisis te herkennen en de juiste respons te formuleren. Je wordt vertrouwd gemaakt met het belang van crisiscommunicatie, zowel intern als met externe stakeholders en de media.